Darwin to Adelaide

19 augustus 2009 - Adelaide, Australië

In de afgelopen 2 weken ben ik van Darwin (helemaal in het noorden) naar Adelaide gereisd (in het zuiden). Foto's staan behalve hier ook weer in betere kwaliteit (en wel in de goede volgorde en compleet) op Flickr. De kaart is ook weer geupdate.

Op vrijdagochtend 7 augustus werd ik om 6 uur 's morgens weer opgehaald bij m'n hostel in Darwin om te beginnen aan de Cloud 9 tour naar Alice Springs. Het zijn eigenlijk 3 tours van 3 dagen gecombineerd waardoor de groep iedere keer wat veranderde en we ook weer voor iedere tour een andere tour guide hadden.

Het eerste deel van de tour was naar Kakadu National Park. Voor dit deel hadden we best wel een IMG_3971-1500slechte tour guide die totaal geen plezier leek te hebben in haar werk. De groep had een wat hogere gemiddelde leeftijd dan de vorige keer en er zaten ook een aantal stelletjes en zelfs een gezin bij. Wel interessante mensen, maar bijna iedereen lag iedere avond om half 10 in bed. De eerste ochtend IMG_3985-1500gingen we eerst naar Litchfield national park waar we een aantal watervallen hebben gezien en daar ook onder hebben gezwommen! Best wel een prachtig gebied en met 35 graden was het ook wel fijn om te kunnen zwemmen. Sowieso hebben ze daar een apart klimaat. Sinds half maart is er geen druppel regen gevallen en dat zal de komende 2 maanden ook niet gebeuren. Bovendien is de temperatuur altijd 33 tot 35 graden. Tijdens het Wet Season blijft het even warm maar gaat de luchtvochtigheid naar 100% en regent het iedere dag. Het water kan dan best 5 meter hoger staan waardoor alle rivieren overstromen en veel wegen ontoegankelijk zijn.

IMG_4019-1500's Middags hebben we ook een rondvaarttocht gemaakt de Mary River en tientallen krokodillen gezien! 's Nachts kampeerden we in een soort van semi-permanente tenten/hutten wat redelijk comfortabel was. De volgende ochtend zijn we naar Kakadu gereden wat nog mooier was. Daar hebben we eerst eenIMG_4083-1500 wandeling gemaakt door een gorge en daarna zijn we naar een plek gegaan waar overal Aboriginal Rock Art is. Erg mooi om te zien. Je had daar ook een uitzichtpunt waarbij je echt het idee had dat je in een Indiana Jones of Jurassic Park film zat. Aan dat soort landschappen moet je denken.

Op zondag zijn we eerst naar de Twin Falls geweest en daarna naar Jim Jim Falls. Vooral Jim Jim Falls IMG_4129-1500is echt geweldig, ook al stonden de watervallen droog. Helaas is het zo groot dat het onmogelijk was om op de foto te krijgen. Het is eigenlijk een soort IMG_4133-1500van enorme vijver met een diameter van 150 meter die bijna helemaal omsloten is door een gigantische rotswand van 220 meter hoog. Daar natuurlijk ook weer in gezwommen en ook wel even geschrokken toen er een slang omlaag kwam vallen het water in. Die middag zijn we weer teruggereden naar Darwin waar we weer een nacht in een hostel hadden. 's Avonds zijn we nog met een deel van de groep naar de Night Market geweest en nog wat gaan drinken.

IMG_4210-1500Op maandag moesten we nog vroeger op, dit keer werden we om half 6 opgehaald voor de 3 dagne van Darwin naar Alice Springs. Nu hadden we wel een hele goede tour guide en groep. Ook fijn dat een paar van de leukste mensen van de vorige groep hier ook weer bij zaten. In de bus werden ook constant allemaal rare spelletjes gedaan zodat je mensen ook snel leerde kennen. Na 5 uur rijden kwamen we aan bij Katherine Gorge waar we zijn gaan kanoën. Ik heb hier geen foto's van omdat het me niet zo'n goed idee leek om m'n camera mee te nemen in een kano. Achteraf ook wel een goed idee geweest.... 's Avonds hadden we een bbq en zijn we de hele avond buiten gebleven bij het kampvuur.

De volgende dag was het vooral veel rijden (we hebben 1700 km gereden in 3 dagen) maar we zijn IMG_4188-1500IMG_4151-1500wel bij een aantal aparte plaatsen gestopt. Eerst zijn we 's morgens om half 8 gaan zwemmen in de thermal pools (32 graden terwijl het buiten nog maar 15 was!). Verder zijn we gestopt bij Larrimah en hebben we geluncht bij Daly Waters (met een bevolking van 23). Erg grappig dorpje met een pub waarin iedereen iets persoonlijks aan de muur hangt. Ook hebben ze een enorme verzameling rare dingen daar. Daly Waters International Airport hebben we ook nog bezocht. Daarna is het dan weer uren rijden tot je ook maar iets tegenkomt. Blijft apart hoe er echt helemaal niks is (op wat bosjes en kleine bomen na) honderden/duizenden kilometers in iedere richting. Ook raar dat je midden op de snelweg (de Stuart Highway) kan lopen omdat er toch maar 1 auto (of enorme road train) per 5 minuten voorbij komt. 's Avonds overnacht bij Tennant Creek waar we weer buiten hebben geslapen in swags bij het kampvuur.

IMG_4265-1500De volgende ochtend om 8 uur hadden we een aboriginal music performance.IMG_4276-1500 Wij hadden aboriginal muziek verwacht maar ze speelden country. Deze dag zijn we verder nog bij Wycliffe Well gestopt (alien capital of Australia) waar schijnbaar veel mensen beweren te zijn ontvoerd door aliens. Ook hebben we de Devil's Marbles gezien. Dit is een IMG_4297-1500verzameling enorme ronde stenen midden in de woestijn. 's Avonds kwamen we dan eindelijk aan in Alice Springs waarna we meteen met heel de groep uit eten zijn geweest en daarna uitgeweest. Iedereen zegt altijd dat Alice Springs erg saai is maar we hebben er een fantastische avond gehad!

Helaas moesten we na een paar uur slaap weer op om te beginnen aan de derde tour (Red Centre). Weer was ongeveer de helft van de vorige groep ook hier weer bij en hadden we weer een goede tour guide. De eerste ochtend was vooral veel rijden en tegen lunchtijd kwamen we aan bij Yulara (kunstmatig aangelegd dorpje bij Uluru). 's Middags zijn we naar Kata Tjuta gegaan wat eigenlijk nog veel indrukwekkender is dan Uluru. Heel apart om in een compleet vlak landschap zoiets aan te treffen (zie foto links). Daar hebben we doorheen gelopen waarna we snel naar Uluru moesten rijden voor de zonsondergang. Dit was ook erg mooi om te zien. Wel raar dat je er met duizenden mensen staat te kijken.

De volgende ochtend gingen we weer terug naar Uluru, dit keer voor de zonsopgang (weer vroeg IMG_4399-1500dus). Het was een beetje bewolkt (voor het eerst wolken gehad in ruim 2 weken tijd) dus dit viel een beetje tegen. Daarna zijn we helemaal om Uluru heengelopen (bijna 10 km), erop klimmen kon helaas niet omdat het te hard waaide. Hierna zijn we doorgereden naar King's Canyon (weer zo'n 500 km verder) waar we 's nachts weer buiten konden slapen bij het kampvuur. Op de laatste ochtend zijn we door King's Canyon gelopen. Ik had er eerst nog nooit van gehoord maar dit is ook schitterend. Daarna was het dan weer tijd om terug te keren naar Alice waar we weer met de groep uit eten zijn geweest en uitgegaan.

Zondag ben ik naar Adelaide gevlogen. Weer een flinke temperatuurovergang van 35 graden in Alice naar 15 (en regen) in Adelaide. De afgelopen twee dagen heb ik een beetje de stad verkend met een paar mensen die ook op de Red Centre tour waren geweest. Mooie stad, maar heel erg rustig vergeleken met Melbourne of Sydney. Het hostel is ook maar voor een kwart vol dus af en toe is het wel heel erg rustig. Ik kijk er dan ook al weer erg naar uit om straks naar Melbourne te vliegen voor de laatste 5 dagen!

1. TT:
    20 augustus 2009
    Hoi Rene, ik zit hier bij oma en je krijgt de hartelijke groeten van haar. Nog even en je bent weer terug, nog fijne laatste dagen en gauw tot ziens! Oma, Yvon en Niek
  2. Koen:
    20 augustus 2009
    Hey René ik kijk toevallig op je blog en het is weer raak. Mooie tochten die je maakt. Hier was het vandaag ook 34+ graden. Niet leuk meer, dalijk onweer, verkoeling :)

Veel plezier nog en tot snel.

-Koen
  3. Dick Buikstra:
    21 augustus 2009
    Dag René

Il zit mee te genieten van jouw reis daar aan de andere kant van
    de aardbol. OOk voor de laatste trip veel plezier toegewenst.
    Dick en Jacqueline Buikstra