Byron Bay & Cairns

21 juli 2009 - Cairns, Australië

Hey allemaal,

Ik ben nu alweer zo'n anderhalve week zelf aan het rondreizen en heb weer heel wat meegemaakt. Foto's staan ook op Flickr in de volgende 3 albums: Byron Bay & CairnsSkydiving en Sailing Trip. De kaart heb ik ook weer geüpdate zodat jullie een idee krijgen waar ik allemaal zit.

Ik begin maar weer bij het begin. Op vrijdag 10 juli ben ik met m'n ouders vanaf Hamilton Island weer teruggevlogen naar Brisbane. Daar heb ik weer afscheid genomen van m'n ouders (nu voor IMG_3172-1500maar 6 weken in plaats van bijna 5 maanden) waarna ik de trein de stad in heb genomen. Ik wilde het eigenlijk rustig aan gaan doen die avond (volgende ochtend om 8 uur weer in de bus) maar in m'n hostel had ik een paar Ieren ontmoet waarmee we de hele avond zijn uitgeweest! De volgende ochtend na nog geen 4 uur slaap m'n spullen inpakken was wel wat minder leuk.... Na een busrit van 2 uur kwam ik aan in Byron Bay en gelukkig kon ik 's morgens om 10 uur al meteen m'n kamer in. Ik zat nu in het Nomad's hostel wat splinternieuw was en echt heel goed.

Byron Bay is best wel klein maar wel een leuk dorpje. Ook een verademing om een keer ergens te zijn waar ze geen stoplichten hebben (iedereen die in Sydney of Melbourne is geweest weet wel hoe IMG_3168-1500extreem lang het soms kan duren...). Ik kan ook wel goed begrijpen dat veel backpackers naar Byron Bay komen met het plan om maar een paar dagen te blijven en er dan na een paar maanden nog zijn. Soms heb je wel een beetje het idee dat het hele dorp in de jaren '70 is blijven steken (net als sommige IMG_3201-1500van de inwoners zoals je hiernaast ziet...) maar dat maakt het ook wel speciaal! Die middag was ik meteen naar het strand gelopen (op 2 minuten van het hostel) maar het begon te regenen dus was ik maar snel weer teruggegaan. Later nog wel teruggekomen om de zonsondergang te bekijken. Die avond werden er in het hostel (zoals elke avond daar) weer volop drankspelletjes gedaan waarna we zijn uitgeweest met een groep Nederlanders. Apart trouwens dat ik nu voor het eerst in maanden weer grote groepen Nederlanders tegenkwam!

Op zondag was het prachtig weer: zo'n 23 graden en een strakblauwe lucht. Niet slecht voor de IMG_3183-1500winter... Die middag heb ik het hele strand afgelopen tot aan het meest oostelijke punt van het land en ben ik naar de vuurtoren geweest (de grootste van de oostkust). 's Avonds was er in het hostel weer vanalles te beleven en IMG_3171-1500was het weer veel te laat geworden... Op maandag was het nog altijd prima weer en heb ik dus een rustig dagje aan het strand gehad. Ook had ik me opgegeven om de volgende dag te gaan skydiven! Ik kan natuurlijk niet uit Australië weggaan zonder uit een vliegtuig te springen!

ReneL1 2009-07-14 004-1500Dinsdagochtend werd ik om 7 uur al opgehaald (na 4 uur slaap...) om naar het vliegveldje (alhoewel het eigenlijk gewoon een stuk kort gemaaid gras is...) te gaan waar we de instructie kregen. Vanaf 14000 voet (zo'n 4300 m) hoogte zou ik een tandem sprong gaan maken. De instructeur op m'n rug had al ruimReneL1 2009-07-14 021-1500 9000 sprongen gemaakt. Helaas was het weer die ochtend te slecht en werden we na een paar uur wachten weer teruggereden naar het hostel. Gelukkig kwam om 12 uur het telefoontje dat het beter werd en dat we weer opgehaald zouden worden om het opnieuw te proberen. Nog geen uur later zaten we in het vliegtuigje met zo'n 10 andere springers om naar 14000 ft te gaan. Sowieso al raar om achterstevoren in zo'n klein vliegtuigje te zitten maar het is pas helemaal raar als dan ook nog de deur opengaat...

Na eerst een paar anderen naar beneden te zien vallen (als ze eruit springen zie je pas echt goed ReneL1 2009-07-14 027-1500hoe extreem hard je omlaag gaat) was het voor ons tijd om naar de deur te gaan en over de rand te gaan zitten. De cameraman klom op de zijkant en daar gingen we dan! Echt een geweldig en heel apart gevoel om zo omlaag te vallen (met ruim 200 km/h)! Na ruim een minuut (ook al lijkt het veel korter) gaat dan de parachute open en is het ineens stil. Daarna zweefden we nog ReneL1 2009-07-14 036-1500een paar minuten naar beneden en kon ik nog wat van het uitzicht genieten. Even later sta je dan weer op de grond (na een hele zachte landing) en toen kon ik eigenlijk nog niet geloven dat ik het gedaan heb! Het was echt een geweldige ervaring! Ik heb er ook nog een dvd van, ik zal binnenkort eens kijken of ik het filmpje op internet kan krijgen.

Na het skydiven moest ik snel terug naar Byron Bay en kwam ik nog net op tijd aan om de bus naar Brisbane weer te nemen. Die avond had ik namelijk met Julie en Chris (waarmee ik ook naar TasmaniëIMG_3210-1500 ben geweest) afgesproken. Anna was ook nog in Brisbane maar helaas was het niet meer gelukt om haar ook weer te ontmoeten maar wel leuk om weer even bij te praten! Woensdag heb ik nog wat door Brisbane rondgelopen en heb ik nu ook eindelijk de Southbank gezien (daar was ik de vorige keer niet aan toegekomen). Om 5 uur had ik het vliegtuig naar Cairns. Na een vlucht van zo'n 2.5 uur (en dan ben je nog altijd in dezelfde staat....) kwam ik daar 's avonds aan en was het er nog altijd ruim 20 graden. Fijn om even een weekje een tropisch klimaat mee te maken met temperaturen van rond de 30 graden overdag (en de winter is het droge seizoen dus dat is helemaal fijn).

Ik zat nu in het Northern Greenhouse Backpackers hostel wat ook hartstikke goed was. Er zat een zwembad bij en een grote soort van veranda met veel banken, tafels en een pooltafel. Heel makkelijk om daar veel leuke mensen te ontmoeten. Ik ben dan ook meteen een half uur na aankomst met een kamergenoot op een kroegentocht geweest en had dus meteen al het uitgaansleven van Cairns gezien die avond!

Volgende dag lekker uitgeslapen en op m'n gemak de stad doorgelopen. In Cairns zelf is er geen IMG_3224-1500strand. Je hebt de Esplanade, een soort van boulevard maar in plaats van een IMG_3345-1500strand heb je een soort van groot modderveld ernaast met daarachter de zee. Wel hebben ze de lagoon aangelegd, een heel groot openbaar en gratis zwembad met een groot grasveld eromheen wat aan deze Esplanade ligt.

IMG_3256-1500Op vrijdag heb ik een trip gemaakt naar Cape Tribulation & Daintree. Om 7 uur werden we opgehaald om eerst naar de Daintree River te rijden waar we een boottocht over hebben gemaakt. Daar 2 slangen gezien (giftig natuurlijk) en 3IMG_3285-1500 krokodillen. Eentje was zelfs zo'n 4.5 meter lang! Na de boottocht hebben we een wandeltocht door het tropisch regenwoud gemaakt, daarna gebarbequed en vervolgens gezwommen in Emogen Creek. 's Middags hebben we Cape Tribulation bezocht en daar over het strand gelopen. Zwemmen werd afgeraden (krokodillen....) maar wel mooi om op een strand te zijn waar een tropisch regenwoud omheen ligt!

Na de eerste 2 dagen in Cairns ben ik er eigenlijk 's avonds niet meer uitgeweest omdat het in het hostel veel te leuk was. Door het goede weer kan je ook 's avonds nog de hele avond/nacht bij het hostel buiten zitten! Zaterdag heb ik weer een beetje rustig aan gedaan en ben ik met Juliane en Alex naar de Lagoon geweest en langs de jachthaven gelopen. Toen ook besloten om de volgende dag met ze mee te gaan op een zeiltrip naar het Great Barrier Reef. Omdat ik een beetje verkouden ben geweest en m'n oren nog flink dicht zaten leek het me toch niet zo verstandig om er te gaan duiken. Dit ben ik nu van plan om te gaan doen bij Ningaloo Reef in het westen, schijnt ook mooier te zijn.

De zeiltrip zelf was geweldig! Het was geen grote tour waarbij je met tientallen op een boot zit, IMG_3343-1500maar op een boot van een Australiër die tegen betaling rondvaarttochten doet. We zaten dus met hem en z'n vrouw, nog een ander stel van rond de 50 en vier backpackers op de boot. Een keer wat anders maar echt een hele groep.IMG_3319-1500 Blijft apart dat die Australiërs dan om half 10 's morgens al aan de wijn beginnen.... Na 2 uur zeilen kwamen we aan op het rif. John (de eigenaar) was net aan het vertellen dat hij het rif had geraakt toen hij er de eerste keer kwam, omdat het ineens onverwacht op komt zetten. Nog geen halve minuut later was er een flinke schok, een geluid dat klonk alsof de boot kapot was, en een gil omdat z'n vrouw van de trap afviel. We hadden het rif geraakt.... Uiteindelijk viel het wel mee. De schade aan de boot was minimaal en na een half uurtje op bed liggen was z'n vrouw ook weer ok. Het had heel wat erger kunnen zijn. De volgende dag kwam m'n kamergenoot terug van een zeiltrip met een grotere boot en zijn boot was gezonken op het rif....

Na een half uur extreem voorzichtig varen (en met hulp van gps en 2 man op de uitkijk) hadden we een goede route tussen het rif door gevonden en een plek om aan te leggen. Daar geluncht en een uur gesnorkeld. Weer veel rare vissen en koraal gezien! Daarna zijn we weer teruggevaren naar de IMG_3328-1500haven. Ik heb zelf ook een half uurtje achter het roer gestaan, best leuk om te doen ook al krijg je af en toe flink wat water over je heen! Toen we bij de haven aankwamen ging het weer fout. John was daarvoor weer aan het vertellen hoe mensen af en toe heel slecht hun boot parkeren maar bij ons ging het niet veel beter. De vrouw van het andere stel had het voor elkaar gekregen om tussen de boot en de pier in te vallen.... Om te voorkomen dat ze geplet zou worden moest John dus snel uitwijken waarna we bijna de boot ernaast hadden geraakt. De tweede parkeerpoging ging gelukkig beter maar wij hadden toch een beetje de indruk dat de wijn die John de hele dag had zitten drinken misschien toch wel enige invloed had gehad.... Na een paar biertjes bij de yacht club hadden we weer de bus naar Cairns gepakt.

Gisteren heb ik weer niet zo heel veel gedaan. Een lekkere rustige dag gehad dus. Dit is nu alweer m'n laatste dag in Cairns. Straks ga ik nog even met wat mensen uit m'n hostel naar de Botanical Gardens en vanavond om 7 uur begin ik aan m'n vlucht van ruim 5 uur naar Perth om nu na de oostkust ook de westkust te gaan zien! Zal wel weer even wennen zijn aan de kou... Zaterdagochtend begin ik dan aan een 10-daagse trip naar Broome!

1. Nicole:
    21 juli 2009
    wat mooi allemaal zeg en tof dat je bent gaan skydiven!! echt gaaf!! veel plezier nog en tot snel
  2. Koen:
    22 juli 2009
    Heeej René!

Klinkt allemaal weer super. En skydiven lijkt me echt zó gaaf. Ben jaloers ;) Ook omdat ik me hier kapot zit te zweten, ben beetje ziek. Zal morgen wel weer over zijn.

Veel plezier nog!!
  3. Hermi:
    23 juli 2009
    Hoi Rene,
    Je maakt er wel een geweldige trip van en probeert er alles uit te halen in de tijd die je hebt. Zo'n duo sprong moeten wij ook maar eens gaan doen. Geniet van je laatste weken en wereld ervaring. We volgens je met veel plezier.

Groetjes Judith en Hermi