Sydney tot Whitsundays

9 juli 2009 - Hamilton Island, Australië

Ik ben nu eindelijk weer aan het reizen, tot morgen nog met m'n ouders en daarna tot eind augustus ga ik weer alleen verder. Er komen nu dus ook iets vaker updates en ook meer foto's. Hier op reislogger worden alle foto's helaas flink verkleind, maar op Flickr staan ze in iets hogere resolutie en in de goede volgorde. De kaart heb ik ook eindelijk een keertje geupdate zodat iedereen hopelijk weer enig idee heeft waar alles ligt.

Na m'n vlucht naar Sydney ben ik eerst naar m'n hostel gegaan. Dit keer zat ik niet op King's Cross maar meer in het CBD bij het Wake Up hostel. Die avond ben ik even naar het hotel van m'n ouders geweest (met uitzicht over Darling Harbour, wat voor mij nog altijd de mooiste plaats van Sydney is). De volgende DSC00807dag was het vroeg opstaan om naar de Blue Mountains te gaan. We hadden een auto gehuurd en na zo'n 1.5 tot 2 uur rijden kwamen we aan bij Katoomba. Het kan er blijkbaar af en toe flink mistig zijn maar toen wij er waren hadden we prachtig weer en konden we dus genieten van het prachtige uitzicht! Vanaf daar zijn we met een treintje omlaag gegaan de bossen in. We zaten vooraan en kekenDSC00822 dus recht omlaag toen we naar beneden gingen de bossen in (onder begeleiding van de Indiana Jones muziek!). Dit is de steilste trein ter wereld dus je kan wel begrijpen dat het best een aparte ervaring was. Beneden loop je rond in de bossen en dan valt je pas op hoe dicht die zijn; er komt maar weinig zonlicht doorheen. Met een kabelbaan gingen we weer naar boven. De vorige keer in Sydney was ik er niet geweest maar de Blue Mountains is toch een gebied dat je niet moet missen!

DSC00874Dinsdag vlogen we naar Brisbane. Na een vlucht van ruim een uur kwamen we aan en 's middags zijn we gelijk de stad gaan bekijken. Brisbane ligt wat verder naar het noorden dus was het ook weer wat warmer (ruim 20 graden). Hoewel veel mensen zeggen dat het een beetje een saaie stad is vond ik het toch erg mooi en met mooi meer is het helemaal schitterend aan de rivier. De volgendeDSC00883 ochtend zijn we met een boot over de Brisbane River naar de Lone Pine Koala Sanctuary gevaren. M'n ouders hadden namelijk nog altijd geen Australische dieren gezien dus dat werd hoog tijd. Zelf was ik al in 2 andere wild life parken geweest maar dit was toch wel de mooiste! Naast 130 koala's hadden ze natuurlijk ook tientallen wallabies en kangaroos en nog andere dieren zoals wombat's, emu's, leguanen enz.

DSC00925Op donderdag zijn m'n ouders naar de South Bank gegaan terwijl ik eigenlijk de hele dag bezig ben geweest om een verlenging van m'n visa te regelen en trips te boeken. M'n studentenvisum verloopt namelijk 30 juli dus heb ik nog een toeristenvisum nodig voor de laatste weken. In normale gevallen kan je alles makkelijk via internet regelen maar hiervoor moest ik een hoop formulieren invullen, aanvullende documenten meenemen en tijdenlang in de rij staan bij het Department of Immigration & Citizenship, bovendien kost het ook nog 250 $. Uiteindelijk was het allemaal gelukt en heb ik nu een flink label erbij in m'n paspoort. Ook zijn nu m'n trips van Perth naar Broome en van Darwin naar Alice Springs geboekt. Ik heb er al zin in!

VrijdagochtIMG_0067end was het veel te vroeg opstaan omdat we om 8 uur al een vlucht hadden naar Hervey Bay. In een kleine Qantas Dash 8 turboprop met wel 36 zitplaatsen (waarvan maar 20 bezet) vlogen we erheen. In Hervey Bay konden we meteen de Toyota Hilux ophalen maar moesten we nog enkele uren wachten voordat de ferry naar Fraser Island vertrok. In de tussentijd heb ik even Sandra nog opgezocht, een backpacker die ik nog kende uit Melbourne en Sydney en daar al een paar maanden werkt. Leuk om overal weer mensen tegen te komen!

DSC00936Aangekomen op Fraser Island was het meteen duidelijk waarom je er alleen met een 4WD (4 wheel drive) op mag. Alleen bij de 2 grote resorts zijn asfaltwegen, DSC00941de rest zijn allemaal zandwegen. En dan niet de vlakke zandpaden zoals die er in Nederland zijn en die voor de meeste auto's nog geen probleem zijn, maar heel wat erger. Na een uur hobbelen (voor een afstand van 20 km) kwamen we eindelijk bij onze bungalow aan. Het lag midden in de bossen maar je kon ook zo naar het strand lopen. Omdat we nog verder naar het noorden zaten was het ook weer wat warmer (25 graden) maar 's avonds koelt het toch flink af. De volgende ochtend zijn we meteen op pad gegaan, eerst naar Lake McKenzie. Midden in de bossen ligt er een enorm meerDSC00973 DSC00951met witte zandstranden en extreem helder water. Daarna zijn we verder gereden naar de oostkant van het eiland waar je over het strand kan rijden. Na een uur over slechte zandpaden is het geweldig om eindelijk een keer hard te kunnen rijden (80 km/h) over het vlakke strand met de zee naast je! Helemaal apart als je dan nog een keer wordt ingehaald door een landend vliegtuig! De volgende dag zijn we hier ook weer naartoe gegaan om alle DSC00990mooie dingen langs het strand te zien zoals Eli Creek en een groot scheepswrak. Bij Eli Creek waren weer een aantal vliegtuigjes geland dus zijn we eropaf gelopen met als gevolgd dat we nog een korte rondvlucht hebben gemaakt over het eiland! Hier ook stomtoevallig nog een vriend van me uit Melbourne tegengekomen!

Helaas ook nog een klein ongelukje gemaakt. Op een weg richting het strand was de brandweer een bosbrand aan het aansteken (preventief). Ze hadden hun brandweerwagen een beetje stom geparkeerd DSC01013aan de rechterkant van de weg en ik wilde er dus voorzichtig voorbij gaan maar ook weer niet te dicht langs de vlammen aan de linkerkant van de weg gaan. Ik had nog genoeg ruimte maar toen gleed de auto naar rechts weer terug in de sporen op de weg, tegen de brandweerwagen. Onvoorstelbaar hoeveel schade zoiets met 2 km/h kan veroorzaken... Toch maar goed dat we hadden besloten bij te betalen voor een laag eigen risico....

Afgelopen maandagavond zijn we weer teruggevlogen naar Brisbane om de volgende ochtend naar de Whitsundays te gaan. Dit is nog verder naar het noorden (ruim anderhalf uur vliegen) en toen IMG_0116we het vliegtuig uitstapten op Hamilton Island viel het warme, bijna tropische weer, meteen op! Hamilton Island is slechts één van de 74 eilanden die deel uitmaken van de Whitsundays, maar wel een van de grotere. Het hele eiland is een beetje apart. Al bij aankomst was het al grappig om zelf de baggage van de baggagekarretjes te moeten DSC01111pakken en daarna werden we in een golfkarretje naar de bungalow gebracht. Toen zagen we dat eigenlijk bijna iedereen op het hele eiland rondrijdt in golf buggies. Het is echt een maf gezicht om zo met 5 buggies achter elkaar bergop te rijden over de Great Northern Highway (ja, zo heet de weg echt) met 10 km/h (op vlakke wegen gaan ze 20...). Voor zo'n klein eiland is het wel ideaal en parkeerruimte heb je ook nauwelijks nodig.

Het eiland zelf is echt prachtig en ook de bungalow waar we in verblijven is geweldig. Zie ook het uitzicht DSC01108op de foto hiernaast! De cockatoo's (soort van papagaaien) vliegen hier ook rond en komen regelmatig op de balkon railing zitten! De zonsondergangen zijn hier ook echt schitterend! Gisteren zijn we met een boot naar Reefworld geweest, eenDSC01122 soort van groot drijvend vlot aan het Great Barrier Reef. Op de boot ernaartoe (met zo'n 150-200 mensen) werd al informatie gegeven over wat er te doen was en heb ik me meteen opgegeven om te gaan duiken, voor het eerst in ruim 4 jaar. Nadat we de Whitsundays uit waren moesten we zo'n drie kwartier over de oceaan waardoor de boot flink op en neer ging. Wij hadden er niet echt last van maar ik heb nog nooit zoveel zeezieke mensen gezien.... De bemanning had het er dan ook flink druk mee om glaasjes water rond te brengen en nieuwe kotszakjes uit te delen.

Op Reefworld ging ik meteen beginnen aan de duik. Als 'duikbuddy' kreeg ik een 14 jarig jongetje dat al 9 maanden niet meer had gedoken. Niet heel fijn als je het zelf ook jaren niet hebt gedaan... In het DSC01137begin was het even weer een beetje onwennig maar het voelde al snel weer vertrouwd aan. Helaas werd toen dat jongetje door een ander per ongeluk met een vin in z'n gezicht geraakt en kreeg daardoor water in z'n duikbril. Normaal is dat geen probleem maar hij kreeg het er niet uit (op 15 m diepte). Terwijl ik hem probeerde te helpen dreven we af naar boven (ik had net wat te weinig gewicht om) en waren we dus ineens weer aan de oppervlakte, maar gelukkig niet te snel. Omdat het voor ons zo snel voorbij was kregen we het aanbod om het 's middags nog een keer te proberen en dit keer ging het wel prima. Weer heel wat rare vissen gezien en natuurlijk ook het koraal. Ik kijk er al naar uit om bij Cairns weer te gaan duiken!

Vandaag hebben we niet zoveel gedaan, alleen het eiland een beetje verder verkend en rustig aan gedaan. Morgen vliegen we weer terug naar Brisbane waar ik afscheid neem van m'n ouders en eerst een nacht in een hostel in de stad verblijf. Zaterdagochtend neem ik dan de bus naar Byron Bay. Zal denk ik wel flink wat kouder zijn dan wat ik nu gewend ben maar ik heb er al zin in! De volgende update komt denk ik als in het tropische Cairns ben.

1. Martijn:
    9 juli 2009
    Yoooo vet dat je aan het reizen bent nu.... Nu gaat het pas echt beginnen! Je hebt al flink wat leuke dingen bezocht aan de oostkust, Ik zie ook veel goed weer op de foto's dus da's mooi meegenomen :) Heb mensen gesproken die 3 dagen in de regen op Fraser Island zaten en daar was weinig aan :P

Geniet van alles wat je komende tijd gaat doen, gaat tof worden! Ben benieuwd hoe je Byron Bay gaat vinden!

Groeten aan je ouders!

Cheers mate!
  2. Janneke vd Biggelaar:
    11 juli 2009
    Hee rene!
    het komt mij allemaal bekend voor! Wil nu alweer terug!
    Leuk dat je Brisbane leuk vond, ik vond het ook echt heel leuk.
    Leuke foto's maar geen een met jullie pap en mam?! Hoe komt het. Die mogen er ook op. Dus laat maar komen. Geniet nog!
    Nederland trekt je héél snel aan alle gewoontes.
    Groetjes Janneke