Bye Bye Melbourne!

28 juni 2009 - Melbourne, Australië

Daar zit ik dan weer…. Voor de 7e keer alweer op Melbourne Airport, de plek waar mijn hele avontuur down under bijna 5 maanden geleden is begonnen. Het eerste deel van mijn verblijf hier is nu dan toch echt afgelopen. De laatste twee weken zijn echt voorbij gevlogen en vooral de laatste paar dagen waren echt geweldig! Daarover straks meer….

NB: Hoewel dit bericht nu pas op internet komt, heb ik dit bericht grotendeels zondag al geschreven maar sindsdien geen internet op m’n laptop gehad en het dus nog niet kunnen uploaden. Alles vanaf zondag komt dus in het volgende bericht!

NB2: Ik heb wat willekeurige foto's van feestjes van de afgelopen weken erbij gezet. Door boven op foto's te klikken zijn er nog iets meer te zien.

Allereerst heb ik anderhalve week geleden m’n enige tentamen gehad. Het tentamen was maar 30% van het uiteindelijke punt voor het vak en viel best mee. Wel apart hoe tentamens hier worden gehouden. Met ruim 1000 studenten zit je in een grote zaal (tentamens voor meerdere vakken worden tegelijk gehouden) en alle procedures en surveillance is veel en veel strikter dan in Nederland. Half juli zal ik de uitslag weten voor dit tentamen en daarmee het complete vak maar ik ga er vanuit dat het wel goed zit. Twee andere vakken heb ik inmiddels allebei afgesloten met een goed punt, wat hier niet zo heel moeilijk is te halen in vergelijking met Delft. Het Accident & Incident Investigation vak wat op afstand werd gegeven had voor wat problemen gezorgd door gebrekkige communicatie vanuit de universiteit, maar is nu toch ook met een voldoende afgesloten.

Verder ben ik de afgelopen weken nog wat meer van Melbourne gaan zien. Ik was namelijk nog altijd niet naar veel bekende plaatsen geweest zoals de Docklands, Botanical Gardens, Shrine of Remembrance, Melbourne Museum and the Old Melbourne Gaol. Leuk om het nu toch uiteindelijk nog allemaal gezien te hebben! Twee weken geleden zijn we ook nog naar een footy wedstrijd geweest. De dag zelf hadden we pas bedacht om erheen te gaan en hadden daarom maar de eerste wedstrijd gekozen die er was. Uiteindelijk bleek het een van de grootste en beste wedstrijden van het seizoen te zijn: St Kilda tegen Carlton, de nummer 1 tegen de nummer 3. Het Etihad stadion (wat op 5 minuten lopen van mijn kamer is) zat best goed vol met 55.000 toeschouwers maar we hadden gelukkig nog wel een zitplek kunnen krijgen. Erg apart dat supporters van beide teams hier gewoon door elkaar zitten en dat er bij het hele evenement maar 2 agenten te zien waren in totaal. In het stadion was een geweldige sfeer en mooi om te zien hoe uiteindelijk St Kilda toch nog maar net wist te winnen! Op de brug terug naar het station stonden ze daarna gelijk met een doedelzak het St Kilda Saints clublied te spelen! Wel echt jammer dat ik m'n camera ben vergeten mee te nemen!

Op maandagavond zijn ook m’n ouders aangekomen in Melbourne! Ik had ze die avond opgehaald op het vliegveld en daarna nog even met ze meegeweest naar hun hotel. De volgende ochtend zijn ze eerst bij mij langsgeweest om m’n kamer te bekijken en daarna heb ik ze heel de stad laten zien. In het Crown Casino hebben we nog m’n huisgenoot aan het werk gezien en ‘s avonds hebben we op de Southbank gegeten (vanwaar je echt een prachtig uitzicht over de stad hebt). Op woensdag was het voor de verandering prachtig weer en best wel warm (tegen de 20 graden) dus heb ik ze het strand laten zien en zijn we via de Botanical Gardens en Shrine of Remembrance weer teruggegaan richting de stad. Hartstikke leuk om aan de andere kant van de wereld m’n ouders te ontvangen en ze te kunnen laten zien waar ik de afgelopen maanden gewoond heb!

De volgende dag zijn zij weer vertrokken richting het westen om de Great Ocean Road te gaan rijden, te overnachten in Warnambool en dan op vrijdag meteen naar het vliegveld te rijden om naar Sydney te gaan. Ik had besloten om nog een paar dagen langer in Melbourne te blijven zodat ik daar nog een laatste weekend had om van iedereen afscheid te nemen. Dit laatste weekend was uiteindelijk echt geweldig geweest!

Op donderdagmiddag was er eerst een afscheidsborrel voor Maria die ‘s avonds naar Perth vloog. Die avond zijn we met iedereen die nog in Melbourne was voor de allerlaatste keer naar Cho Gao en de Central Lion bar geweest in Melbourne Central (10 $ jugs!). Op vrijdagavond was er dan echt het allerlaatste huisfeest in Melbourne. Het begon om 9 uur en pas tegen half 6 gingen we weer naar huis. Het leek wel alsof niemand wilde gaan omdat het dan echt het einde zou zijn van een geweldige tijd. Op 2914957229640403795zaterdag was er weer een hele groep studenten die of naar huis vloog of eerst nog verder ging reizen in Australië/Azië/NZ/Fiji. Zaterdagavond was dan echt mijn laatste avond in Melbourne. Die avond ben ik met Anna, Aliya en Flo naar een club in het Crown geweest. Weer een leuke avond gehad en ook wel apart om op de laatste avond in Melbourne voor het eerst naar een echte club te gaan. Normaal zijn we eigenlijk voornamelijk naar pubs, bars en huisfeesten geweest en af en toe de rare goedkope clubs waar altijd wel iets mee aan de hand was. Vandaag was het dan tijd om m’n kamer leeg te ruimen en in te 6193102296923772803pakken. Voordat ik naar het vliegveld ben ik nog even met een paar vrienden in de stad wat gaan drinken voordat het echt tijd was om de SkyBus te nemen.

En daarmee kom ik weer terug op nu: op het vliegveld. De laatste week was 6193102296923772838eigenlijk een perfecte afsluiting van een semester in Melbourne! Toch was het ook wel erg jammer om van iedereen afscheid te moeten nemen… Vooral omdat, in tegenstelling tot het weggaan uit Nederland in februari, waarbij ik wist dat als ik terugkom iedereen er nog is en je je oude leven weer kan oppakken, terwijl het nu nooit meer hetzelfde zal zijn. Iedereen hier had eigenlijk wel zoiets dat het semester best wat langer nog had mogen duren! Maar nu is het tijd om meer van Australië te zien waar ik erg naar uitkijk! Heb namelijk nog altijd niet meer dan Victoria, Tasmania en Sydney gezien.

Straks kom ik dus aan in Sydney waar ik 2 dagen in een hostel in het CBD zit. Morgenochtend huren we een auto en ga ik met m’n ouders naar de Blue Mountains. Dat wordt dus weer voor het eerst in 2 maanden links rijden en dit keer niet in het rustige Tasmania maar in de spits van Sydney. Heb er al zin in! De meeste andere bezienswaardigheden van Sydney heb ik eerder al gezien maar de Blue Mountains nog niet. Dinsdag vliegen we naar Brisbane waar we 3 nachten blijven. Dit ligt weer zo'n 900 km verder naar het noorden dus zal het er ook wat warmer zijn (20-25 graden, al bijna zomer!). Vrijdag gaan we naar Fraser Island waar we tot maandag blijven. Eerst zouden we erheen rijden maar uiteindelijk zouden we dan net niet meer de veerboot op tijd halen. Daarom vliegen we nu om 8 uur 's morgens al (met een klein Qantas turboprop vliegtuig) naar Hervey Bay. Daar huren we dan de 4WD Jeep en nemen we de boot naar het eiland. Het eiland zelf schijnt heel mooi te zijn en het bijzondere eraan is dat je ook zelf over de stranden mag rijden en zo het hele eiland rond kan gaan.

Maandagavond vliegen we terug naar Brisbane, daar blijven we dan een nacht in een motel bij het vliegveld om dan de volgende ochtend naar Hamilton Island te vliegen. Dit is deel van de Whitsundays (eilandengroep) wat ook heel mooi schijnt te zijn! Op vrijdag 10 juli vliegen we dan weer terug naar Brisbane. Mijn ouders gaan vanaf daar dan weer via Hong Kong terug naar Nederland. Die avond blijf ik waarschijnlijk een nacht in een hostel in Brisbane (kan dan ook nog mooi een keer het uitgaansleven op een vrijdagavond daar meemaken) en de volgende ochtend wil ik dan de bus pakken naar Byron Bay. In die omgeving wil ik dan een paar dagen blijven en eventueel ook nog naar Gold Coast en Surfer's Paradise gaan. Veel tijd heb ik echter niet omdat ik 's avonds op 15 juli het vliegtuig heb naar Cairns. Dit is weer zo'n 1600 km verder omhoog langs de kust dus daar is het hopelijk nog perfect weer. Hier ben ik van plan een duiktrip te maken (het Great Barrier Reef ligt hier ook) en misschien nog een dagje naar Cape Tribulation en/of Port Douglas te gaan.

Op 22 juli ga ik dan helemaal naar de andere uithoek van het land: naar Perth. Dit wordt dus een lange vlucht (4.5 uur / 3500 km) naar de meest geïsoleerde stad ter wereld (dichtsbijzijnde grote stad is Adelaide, 2000 km verderop...). Hier blijf ik een paar dagen en dan wil ik een 10-daagse trip maken naar Broome. Hoewel de meeste mensen alleen de oostkust bezoeken schijnt de westkust veel mooier te zijn dus ik ben benieuwd! Van Broome naar Darwin had ik eigenlijk ook nog wel een trip willen maken maar hier heb ik helaas echt geen tijd voor, dus overbrug ik deze afstand ook per vliegtuig. Dan blijf ik nog een paar dagen in Darwin, waarvoor de winter net als in Broome de beste tijd is om de stad te bezoeken. Het regenseizoen is dan over maar het is nog wel 30 graden als het goed is. Vanaf Darwin wil ik dan een 7- of 9-daagse trip maken naar Alice Springs, via Kakadu National Park en Uluru/Ayer's Rock. Omdat in Alice Springs zelf echt niks te beleven is blijf ik hier maar 1 nacht om dan de volgende dag naar Adelaide te vliegen. Hier blijf ik nog 2 dagen waarna ik op 19 augustus (woensdag) weer terugkeer naar Melbourne. Hier blijf ik dan nog tot maandag de 24e zodat ik nog mooi de tijd heb om een aantal vrienden nog een laatste keer op te zoeken. Sommige wonen hier namelijk voor langere tijd (of zijn Ozzie) en anderen studeren hier nog een tweede semester. 24 Augustus vlieg ik dan eindelijk naar huis om daar een dag later aan te komen.

Zoals jullie hebben kunnen lezen wordt het dus nog een flinke trip! Het zijn ook heel wat vluchten (11 binnenlandse plus nog 3 om weer in NL te komen, en heb er al 7 gehad dit jaar) maar door de grote afstanden is dit ook wel nodig. Het aparte is dat vliegen niet alleen heel wat sneller is natuurlijk, maar in veel gevallen ook nog goedkoper. Probeer maar eens met de auto of bus voor 28 $ van Adelaide naar Melbourne te komen (700 km)... Vanaf nu zullen er dus ook weer iets meer updates komen en ook met wat meer foto's. Bedankt voor alle reacties ook trouwens!