Perth to Broome

5 augustus 2009 - Darwin, Australië

Inmiddels is het weer ruim 2 weken verder en ben ik het halve land doorgereisd dus is het weer tijd voor een update! Foto's staan ook weer op Flickr: Cairns, Perth, Perth to Broome.

Nadat ik m'n laatste bericht in Cairns had geschreven zijn we die middag nog met wat mensen van IMG_3363-1500m'n hostel naar de Botanical Gardens geweest. Dit stelde eigenlijk niet zo heel veel dus zijn we het regenwoud ingelopen en de heuvel opgeklommen. Raar om dan op een punt uit te komen vanwaar je recht over het vliegveld uitkijkt. Fijn om zo nog een laatste middag in prachtig weer door te brengen voordat ik m'n vijf uur lange vlucht naar Perth had waar het op dat moment 8 graden was....

Op woensdag ben ik Perth gaan verkennen. In het begin vond ik er echt niks aan maar het weer IMG_3419-1500IMG_3495-1500(voortdurende regen) hielp natuurlijk niet mee. 's Middags ben ik naar Kings Park gelopen en toen de zon eenmaal begon te schijnen vond ik het toch best een mooie stad! Mooi (en onvoorstelbaar groot) park trouwens. 's Avonds had ik met Tjibbe afgesproken, die ik uit Delft ken en hier een stage loopt.

IMG_3438-1500De volgende dag naar Fremantle geweest, een klein havendorpje/buitenwijk 20 km van het centrum. Daar het Maritime Museum ingeweest en een rondleiding over een submarine gehad. Kan me niet voorstellen hoe iemand het daarin 4 maanden kan uithouden.... Ook apart om ineens te zien dat het halve museum is gewijd aan de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Dat verwacht je niet echt aan de andere kant van de wereld.

Op vrijdag heb ik niet veel gedaan. Een paar laatste dingen gekocht voor m'n 10-daagse trip en nog een keer naar Kings Park geweest. 's Avonds met mensen uit m'n hostel uitgeweest en geprobeerd enigszins op tijd terug te gaan omdat ik de volgende dag om 6.45 weer werd opgepikt voor de tour naar Broome!

De volgende dag was het dan eindelijk zover. De groep bleek uiteindelijk maar 10 man te zijn in plaats van de gebruikelijke 16-24. In het begin had ik er even m'n twijfels over maar al heel snel bleek het een geweldige groep te zijn. Iedereen kon goed met elkaar overweg en ook de tour guide was heel goed! Iedere avond werd het dan ook weer veel te gezellig en lagen we altijd pas weer laat in bed (en de volgende ochtend meestal om 7 uur of eerder weer op).

De eerste dag hebben we eerst een paar uur gereden naar de Pinnacles. Dit zijn rare rotsformaties in allerlei vormen. Daarna zijn we doorgereden naar Geraldton (2e stad van Western Australia met wel 30000 inwoners) waar we zijn gaan zandsurfen. Deze dag viel eigenlijk ook pas voor het eerst echt op hoe leeg het land is. Aan de oostkust is het volgende dorpje altijd nog wel enigszins dichtbij maar aan de westkust kun je uren rijden zonder ook maar iets bewoonds tegen te komen. Tanken moet je dan ook echt op tijd doen zoals we zelf ook gemerkt hadden: na 150 km geen benzinepomp tegen te komen kwamen we uiteindelijk zonder diesel te staan op 5 meter van de pomp...

IMG_3553-1500Op dag 2 zijn we naar Kalbarri National Park gegaan en daar hebben we 25 m IMG_3581-1500geabseild en twee gorges (kloven) doorgegaan. Echt prachtige natuur hier! Eigenlijk was het ook wel fijn om dit in de winter te doen aangezien het nu overdag 20 graden was in plaats van ruim 40. 's Avonds werd het helaas wel flink koud. Na een lange rit hebben we Shell Beach nog gezien voordat we bij de accomodatie in Monkey Mia aankomen.

IMG_3601-1500's Ochtends moesten we weer vroeg op om op tijd bij het strand te zijn om te zien hoe de dolfijnen gevoerd werden. Daarna zijn we weer verder naar het IMG_3605-1500noorden gereden en onderweg nog enkele keren gestopt, onder andere bij de Stromatolites. Het lijken gewoon een hoop stenen in het water maar het is toch raar om te zien als je bedenkt dat dit de oudste levende organismen op aarde zijn en hebben gezorgd voor alle zuurstof. 's Middags zijn we doorgereden naar Exmouth waar we twee nachten bleven.

Op dag 4 zijn we weer om half 7 opgestaan (niet fijn als je pas om 3 uur naar bed gaat) om op de IMG_3629-1500Manta Ray tour mee te gaan. We hebben eerst twee keer gesnorkeld bij Ningaloo Reef, wat ik mooier vond dan het Great Barrier reef, en behalve vele vissen ook schildpadden en reef sharks gezien en zelfs nog twee walvissen vanaf de boot! 's Middags hadden ze eindelijk met een vliegtuig ook de Manta Rays opgespoord zodat we daarheen konden varen. Geweldig om achter een Manta Ray van 4.5 m aan te zwemmen!

IMG_3698-1500De volgende dag was een wat rustigere dag. Met Lynne, de tour guide, zijn we naar het strand gegaan en weer gesnorkeld aan het rif (wat op 10 m zwemmen van het strand ligt). Weer veel aparte vissen gezien! Op de IMG_3693-1500terugweg was eerst weer de benzine op (gelukkig hadden we nu een extra jerrycan bij) waarna we de zonsondergang hebben gezien. 's Avonds was het Ken's verjaardag wat groot werd gevierd zoals je ziet op de foto's!

Op dag 6 was het weer ver rijden naar Karijini National Park. We hadden nog wat busproblemen (dit IMG_3740-1500IMG_3734-1500keer was niet de diesel op maar zat er water in) zodat we pas redelijk laat aankwamen in het kamp. We sliepen buiten (tussen de dingo's, voor slangen was het te koud nu) in swags (een soort van grote slaapzakken waar je met je eigen slaapzak ingaat). Toch was het nog best koud 's nachts (zo'n 4 graden....). Nu was het ook 3 dagen flink primitief zonder douche en zonder stroom.

IMG_3749-1500Vrijdag werden we weer vroeg wakker gemaakt om dan eindelijk de gorges in te gaan. Na uitleg over hoe de satelliettelefoon werkt (voor het geval de gids naar beneden valt...) hebben we op de eerste dag meteen 4 gorges gedaan. IMG_3826-1500Sommige stukken waren echt prachtig en 's middags hebben we ook nog een tijdje gezwommen onder een waterval! Helaas hadden we weer autopech, dit keer was het een lekke band. Omdat het de binnenste was duurde het een uur IMG_3839-1500voordat de reserveband eropzat en kwamen we pas laat weer aan in het kamp. Iedereen was nu echt flink moe en dit was dan ook de enige dag dat iedereen vroeg in bed lag.

Op dag 8 hebben we eerst Mount Bruce (1385 m) beklommen, wat niet altijd IMG_3850-1500even makkelijk was, zeker niet voor de mensen met hoogtevrees en 's middags nog naar een gorge gegaan en daar weer gezwommen. Karijini is echt wel een prachtig gebied met alle gorges, bergen, watervallen en natuurlijk het vele rode zand (wat bijna onmogelijk weer uit je kleren te krijgen is).

Zondag weer vroeg op omdat we het park weer gingen verlaten om verder richting Broome te rijden. IMG_3890-1500Nadat we nog een keer zonder diesel kwamen te zitten hebben we het uiteindelijk toch gered tot het Pardoo Station. Daar hebben we weer buiten overnacht bij een soort van caravanpark/boerderij. Dit was de laatste avond van de tour zelf dus dat moesten we ook weer vieren!

Maandag hebben we het laatste stuk naar Broome gereden. Onderweg zijn we nog enkele keren gestopt, onder andere bij Port Hedland (mijnwerkersdorp) en 80-mile Beach. Rond 5 uur kwamen we aan bij Cable Beach Backpackers en 's avonds zijn we met een andere tour group (zo'n beetje alle tours beginnen en eindigen in dit hostel) het strand opgegaan waar we weer tot diep in de nacht hebben gezeten.

Gisteren hebben we met onze groep (iedereen was er nog) Broome een beetje verkend. Broome zelf is niet zo heel speciaal (het is echt heel klein) maar heeft wel een mooi strand: Cable Beach. Aan het eind van de middag hebben we eerst afscheid genomen van Ayumi die naar Sydney vloog en zijn we daarna met de rest van de groep en de tour guide naar het strand gegaan en gaan eten. Daarna ook afscheid genomen van Lynne waarna we wilden uitgaan in Broome. Om 11 uur hadden we de taxi naar het centrum genomen maar nog geen uur later waren we alweer terug omdat er op dinsdagavond niks open bleek te zijn... Nu was het ook voor mij tijd om afscheid te nemen van de rest van de groep omdat ik vanmorgen om 9 uur alweer het vliegtuig had naar Darwin. Na een tussenstop in Kununurra (nog geen 3000 inwoners en het kleinste vliegveld wat ik ooit heb gezien) ben ik hier vanmiddag aangekomen. Net als Broome is het ook hier bloedheet (32 graden) maar dit is wel een wat grotere plaats.

Vrijdagochtend begin ik aan m'n volgende tour, dit keer 9 dagen. Ik hoop dat ik weer net zo veel geluk heb met de groep en tour guide als met de Perth to Broome reis want dit was echt een geweldige trip! Echt de perfecte manier om de westkust af te reizen!

1. Martijn:
    7 augustus 2009
    vet vet vet!! super dat je het zo naar je zin hebt gehad, en idd een prachtige manier om zo de westkust af te reizen. Wat een pech met de auto :P das dan wel weer minder...

heel veel plezier nog in ozzie! is die 9 daagse tour in kakadu? of outback tour?